prima pagina › 2006 › Pentru prima dată,
Glasul de toacă din inima Ardealului şi Bucovinei „s-a oprit” la Suceviţa
Pentru prima dată,
Glasul de toacă din inima Ardealului şi Bucovinei âs-a opritâ la Suceviţa
Prima ediţie a Festivalului de toacă de la Suceviţa a găzduit concurenţi din judeţele Suceava şi Sibiu
· Şi-au dat concursul copii, tineri, preoţi, maici, cu toţii pătrunşi de âcntecul care zideşteâ
Motto: ân sunet de clopot/ Şi sunet de toacă/ Dumnezeu ne mpacăâ (pr. Iulian Neculcea â Voievodeasa)
Glasul de toacă a străpuns liniştea Suceviţei. Pentru prima dată, âcntecul care zideşteâ - glasul de toacă din inima Ardealului şi Bucovinei âs-a opritâ la Suceviţa, la primul Festival de toacă organizat n judeţul Suceava, âgăzduitâ de Biserica âSfntul Ioan Botezătorulâ, ctitorie a Movileştilor. Manifestarea se nscrie n proiectul âSuceviţa â 400 de ani sub sceptrul Movileştilorâ, finanţat de Guvernul Romniei. Bucovinenii nu au rămas indiferenţi la o astfel de provocare, astfel că festivalul, desfăşurat n zilele de 14 - 15 septembrie, s-a bucurat de o prezenţă numeroasă. Oaspetele acestei manifestări a fost preotul Octavian Sămădău, de la Biserica âSfinţii mpăraţi Constantin şi Elenaâ din oraşul Victoria, unde se organizează singurul concurs de bătut toaca din judeţul Braşov, manifestare aparte şi pe plan naţional, la care iau parte copii cu vrste ntre 3 şi 15 ani. Preotul Octavian Sămădău a spus că la nceput a organizat acest festival âToaca â Cntecul care zideşteâ doar pe plan local, apoi judeţean şi naţional, concursul dobndind, ncepnd cu anul 2005, statutul de festival internaţional.
La fel ca la orice concurs care se respectă, concurenţii (elevi, preoţi, maici) â cunoscători n arta de bătut toaca â au arătat ntr-un minut şi jumătate fiecare ce glas minunat are toaca sub puterea magică a celor două ciocănele de lemn, mnuite cu pricepere de concurenţi, n faţa unui juriu format din specialişti (pr. Mihai Maghiar de la Parohia Ap. Petru şi Pavel Suceava, pr. Iulian Neculcea â Voievodeasa, ieromonahul Nicodim de la Mănăstirea Sf. Ioan cel Nou Suceav, pr. Traian Molea â Parohia Suceviţa, pr. Octavian Sămădău â oraşul Victoria, primarul Suceviţei â Ioan Onufrei). Membrii juriului au apreciat că acest festival poate dezvolta âsensibilitatea sufletească a copiilor n spiritul credinţei ortodoxeâ. nainte de a fi anunţat fiecare concurent, preotul Octavian Sămădău, care a venit şi cu participanţi din oraşul Victoria, ne-a amintit ce semnificaţie are toaca. Asemeni clopotului, toaca se aude de departe, chemndu-i pe toţi credincioşii la slujbă. âToaca este uşoară, iar ritmul ei rapid ţi grăbeşte parcă bătăile inimii, dar şi paşii pentru a ajunge la biserică. Călugărul bate toaca naintea slujbei, ca toţi să audă chemarea sa: att călugării, ct şi oamenii care locuiesc n apropierea mănăstirii. Toaca este făcută dintr-o scndură lungă de lemn sau din metal şi se bate ntr-un anume ritm cu unul sau două ciocanele. Acest < cntec> este o chemare şi un imbold pentru creştini, iar n sfnta noapte a nvierii, toaca se bate mpreună cu clopoteleâ, ne-a povăţuit preotul Sămădău. Concurenţii au fost răsplătiţi cu premii, iar organizatorii (Prefectura Suceava, Consiliul Local Suceviţa, Primăria Suceviţa, avnd ca parteneri Fundaţia âSfinţii Martiri Brncoveniâ, Fundaţia âAnaâ şi Asociaţia âJuventusâ) au promis că vor continua acest festival şi n următorii ani, dorinţa lor fiind ca âFestivalul de toacăâ de la Suceviţa să devină naţional, sau, de ce nu, internaţional, nscriindu-se n âcartea de vizităâ a localităţii Suceviţa. Un moment aparte al festivalului l-a constituit evoluţia unui grup de elevi de la şcoala din Suceviţa, mbrăcaţi n straie populare, care a susţinut un recital de cntece bucovinene, dar şi a buciumaşilor care au vestit momentele festivalului.
Pe parcursul celor două zile de festival au avut loc seminarii, discuţii pe temele âToaca â element de legătură ntre trecut â prezent şi viitorâ, precum şi âMovileştii, familie de tradiţie europeanăâ, la care au participat ca invitaţi speciali: conf. dr. Florin Pintilescu (Prezentarea vieţii Movileştilor), doctor n istorie Victoriţa Batariuc de la Complexul Muzeal Bucovina (Epoca Movileştilor â repere arheologice), doctorand la TheĂlonik â Gheorghe Palade (Iconografia Mănăstirii Suceviţa).
Reuşita acestei prime ediţii a Festivalului de toacă de la Suceviţa s-a datorat n mare parte eforturilor depuse de preotul Traian Molea şi ieromonahul Nicodim.
Toaca
Toaca: scndură (bloc de lemn) n care se bate ritmic cu două ciocănele. Folosită cu scop liturgic, n cadrul slujbelor din Biserica Ortodoxă, toaca este şi un instrument tradiţional, legat de viaţa comunităţii săteşti, cu rolul de a purifica spaţiul, de a deschide calea dintre cer şi pămnt, dintre Dumnezeu şi om, spre a aduce binecuvntarea lui Dumnezeu n viaţa sa (de pildă toaca era folosită atunci cnd se ntemeia o nouă vatră a satului; se bătea toaca, iar pnă unde răsuna sunetul ei pnă acolo se ntindeau hotarele satului). âGlasul de toacă este un glas din altă lumeâ glasul de toacă face legătura ntre cer şi pămnt, ntre ceea ce se vede şi ceea ce nu se vede. Cnd aud glasul de toacă uit de toţi oamenii care mi-au făcut rău şi atunci ncerc să devin mai bunâ, este de părere marele artist romn Grigore Leşe.